Kontrast og lys justering gør altid billeder mere interessante

Generelt trænger de fleste billeder til lidt finpudsning, når de lige er hentet ud af kameraet. Billeder taget med kvalitetskameraer virker ofte lidt kontrastfattige, ofte med lidt billedstøj i skyggepartierne, men med gode og naturlige farver og det er kun godt sådan, for så har vi en mulighed for selv at finjustere billedet. Det kan vi gøre meget bedre end kameraet!

LÆS ARTIKLEN: Ændring af lysm kontrast og skarphed

På billige kameraer med mange pixel, er der tit fra producentens side brugt en lovlig bred pensel til at undertrykke billedstøjen med, ligesom ekstra skarphed og farve ofte er tilført med gavmild og rund hånd. Det er ikke lige min billedsmag. Billeder fra billige kameraer er som regel også meget vanskelige at justere til noget der kan kaldes en forbedring.

Finpudsning og justering af et billede, kan sammenlignes lidt med en flertrins raket. Første trin er altid beskæring. Næste trin billedkorrektioner, hvis det er nødvendigt, samt lys, kontrast og farve i nævnte rækkefølge. Dernæst  skånsom fjernelse af luminans- og krominansstøj, så det ikke går ud over de små detaljer. Først som sidste og afsluttende trin udføres en passende justering af skarpheden, som dog kan varierer meget, afhængig af om billedet skal vises på en skærm eller printes ud.

LYS OG KONTRAST

Justering af lys og kontrastOverskriften er Justering af lys og kontrast. Når jeg særskilt har valgt at fokusere på det område inden for billedjusteringer, så er det fordi jeg mener, at den traditionelle lys og kontrast regulering ofte ødelægger billedets dynamik, og at der helt sikkert findes bedre metoder

Regulerer vi lyset i opadgående retning for at se flere detaljer i skyggeområderne, så fjerner vi ofte mange  detaljer i de lyseste områder. Det skyldes at den traditionelle lysregulering regulerer lige meget over hele billedet.

Regulerer vi lyset modsat, så risikerer vi at fjerne detaljer i de mørke områder.

Kontrastreguleringen ændrer på samme måde ligeligt over hele billedet. 

Når vi regulerer skyggeområdet, så regulerer vi også ufrivilligt mellemtonerne og  de lyse område i billedet.  Regulerer vi på baggrund de lyse billeddele, så påvirker vi desværre også de mørke områder osv.

De af læserne, som har læst mine indlæg om Contrast Masking og virkemåden af Unsharp Mask funktionen, har måske hæftet sig ved de mange lighedspunkter i måden disse filtre fungerer på. 

Stilles Amount således  på ca. 20 % og Radius på ca. 50 pixel og Threshold på 0, så påvirker Unsharp Mask ikke kun skarphed og kontrast, men forbedrer også detaljerne i billedets lyse og mørke yderområde helt tydeligt. Den virker pludselig lidt i retning af Contrast Masking.

Hyr en erfaren kreativ fotograf til jeres næste fotoshoot

Prøv det! Ofte er en Unsharp Mask med nævnte indstillinger det eneste der skal til for at få et godt billede. Eksperimenter med lidt forskellige indstillinger og se virkningerne. Jeg tror de fleste vil give mig ret i at metoden virker overbevisende!

LEVELS

LEVELSDer findes i mange billedbehandlingsprogrammer, blandt andet i Adobe Photoshop, et par interessante muligheder, som jeg synes giver bedre resultater, end brugen af lys og kontrast reguleringerne alene, og det er Levels og Curves. Begge de sidst nævnte filtre, giver nemlig mulighed for at påvirke billedets mellemtoner uden at detaljerne i den lyse og mørke del af billedet ødelægges fuldstændigt.

Når man med Levels ligesom trækker gråskalaen ud, kan Histogrammet få nogle små spidser, som ovenfor, eller nogle huller, der viser sig som lyse striber. Så længe disse afvigelser fra det ideelle Histogram ikke er for markante, betyder det ikke noget for billedkvaliteten. Hvad er i øvrigt alternativet til et dårligt belyst billede.

Regulerer man Levels ved at flytte pilene ind mod midten i begge sider øges billedkontrasten. Med pilen i midten flyttes lyset hovedsageligt i mellemtoneområdet o. s. v. 

Jeg håber at ovenstående eksempler kan inspirere til at benytte Levels justeringsmetoden noget mere. Levels Histogram er et værktøj der ikke kan undværes, og det er hurtigt at arbejde med.

CURVES (KURVER)

CURVESHvad kan vi lære af alt det her. Blandt andet at Curves og Levels er avancerede filtre, og meget bedre end den traditionelle lys og kontrast regulering. Personligt anvender jeg næsten altid Curves, fordi filtret er det mest præcise af alle.

Men husk, at kurverne i Curves skal være så lige og så bløde som overhovedet muligt. Den kurve der frembragte det bedste resultat havde faktisk et sådant forløb.

Curves og Levels er i øvrigt også blandt de bedste værktøjer der findes, hvis billedets farvebalance skal justeres. Til scannede negativer og diapositiver er de helt uundværlige. Det tager vi nok op en anden god gang.