Hvad er gode modefotos?

Det nemmeste ved udendørs modelfotografering er at fotografere i skyggen, men selv i skyggen er lyset ikke ens i alle retninger.

Modefotograferne illustrerede hvorledes man kan holde sin knyttede hånd op foran sig, og se skyggevirkningen på den for at afgøre hvordan lyset vil falde på modellen.

Har du overvejet et fotokursus?

Man drejer 360° rundt om sig selv mens man kigger på sin knytnæve.

Når man har fundet den retning der giver det bedste lys, kan man begynde at bekymre sig om baggrunden.

En simpel baggrund der ikke distraherer fra motivet giver de bedste resultater.

Kan man ikke få lyset til at falde helt rigtigt, kan man benytte en reflektor til at styre lyset i den rigtige retning.

Tager man billeder i solskin, er det nærmest en nødvendighed med en reflektor til at bløde skyggerne op med.

Typisk er en reflektor hvid eller guldfarvet, afhængig af hvilken stemning og farvenuance man vil fremhæve.

Det nemmeste er at have en assistent til at holde reflektoren, så man kan dirigere rundt med reflektoren uden at flytte sig væk fra kameraets position.

SPÆNDENDE ARTIKEL: Visuel identitet skaber troværdighed

Hvad skaber det gode modefotografi?

LYSET

Når lyset er på plads, er det vigtigt at få modellen til at føle sig tryg. Det er derfor vigtigt at fortælle modellen hvad du gerne vil have hende til at gøre, og rose hende når hun gør det godt.

Hvis modellen har nogle små-skavanker som skal skjules, skal man dirigere hende til at skjule det uden at fortælle hvad det er man forsøger at opnå. 

Det nytter altså ikke noget at man siger direkte at hun skal stå så man ikke kan se hendes dobbelthage. I stedet skal man bede hende løfte hagen lidt, uden at fortælle hvorfor.

VIDSTE DU: At modefotografi og boudoir fotografi ligner hinanden?

Fotografen skal få modellen til at føle sig tryg

Få modellen til at føle sig tryg

En anden vigtig ting, når det gælder om at få modellen til at føle sig tryg, er at man aldrig rører modellen.

Hvis det er absolut nødvendigt at røre ved hende eller hendes tøj, skal man spørge om lov, og sige hvad man gør, FØR man gør det.

Ellers er tillidsforholdet hurtigt brudt.

Når modellen skal klædes på, er det vigtigt at man ikke klæder hende på i spraglet eller stærkt mønstret tøj. Meningen er jo at vi skal fokusere på modellen, ikke på tøjet.

Neutralt tøj er generelt en god ide, med mindre tøjet er i centrum, som f.eks. ved mode-fotografi.

LÆS OGSÅ: Hvordan arbejder vi med produktfotografering

KAMERAET

Kameraet der skal bruges er mindre vigtigt end man lige forestiller sig. Det vigtigste er en god zoom, så man kan komme tæt på.

Et spejlrefleks kamera giver mulighed for at få en sløret baggrund, så det kan være en fordel i mange situationer.

Jeg benytter selv 2 stks Canon EOS-MK serien. Mine billeder skal ofte forstørres til plakatstørrelse, så her er hver af de mange millioner pixels vigtige.

Mindre kan også gøre det, hvis man ikke skal over A4 størrelse. Selv, skød jeg med en Canon EOS med to objektiver:

  • 75-300 4.0-5.6 IS USM
  • 28-105 3.5-5.6 USM.

LÆS MERE: Modefotografiet ændrer sig hele tiden

Idag er man gået helt væk fra film, med mindre hans klienter specifikt beder om det, og ikke kan overtales til digital.

Personligt mener jeg også at kvaliteten på digital meget bedre end med film. Selv mediumformat film kan ikke være med her.