Vi har været, og er stadig, fortaler for de mange fordele der ligger i at fotografere i RAW format, men der er et grundlæggende problem med RAW, og det er at RAW ikke bare er et filformat… Det er mange forskellige filformater. I nogle af disse filformater er en del af informationerne endda krypteret. Senest er Nikon kommet i kraftig modvind da det kom frem at hvidbalancedataene i de nyeste RAW formater (f.eks. D2x) er krypteret. Det betyder at kun Nikons eget software er i stand til korrekt at læse og forstå RAW filerne. Hvad gør du den dag Nikon ikke længere laver software der kan læse dine gamle RAW filer?

Inden vi fortsætter er det vigtigt at påpege at selvom vi benytter Nikon som eksempel i flere dele af denne artikel, så gælder argumentationen generelt for alle kameraproducenter der laver kameraer med RAW format.

Nu er der nok nogen der tænker “Skulle det være et problem? Softwaren findes jo allerede, den kan vi vel også bruge til den tid?”. Der sidder sikkert også en læser der tænker “Jamen hvor svært kan det da lige være at bryde krypteringen?”.

Det første argument med softwaren: Af alle de programmer der blev skrevet til Windows 3.1, hvor mange af dem kører fejlfrit på Windows XP? Ikke dem alle. Hvad med DOS programmer? Hvad med CP/M, GEM, OS/2 osv. Ja, det findes faktisk software der kun er 10 år gammel, og som ikke kan køre på en moderne PC. Hvordan ser verden ud om 10 år, 20 år eller 50 år? Kan du stadig køre Nikons RAW-konverter til den tid?

Raw formatet er fantastisk i jobbet som bryllupsfotograf

Nyt argument: “Nikon laver vel nye versioner der kører på nye PC’er og operativsystemer”
Ikke nødvendigvis. Nikon (og enhver anden stor kameraproducent for den sags skyld) kunne f.eks. lukke for sin kameradivision, og indstille al udvikling. Denne tanke er ikke så fjern som man måske skulle tro. Tænk på Contax, som for kun et par år siden var fremme i skoen og lancerede et full-frame digitalt spejlrefleks kamera… Contax har allerede nu lukket og slukket for al kameraudvikling, og dermed er ejere af disse kameraer ladt i stikken.

Et andet eksempel er Canon, som jo lever i bedste velgående. I den seneste version af DPP er der ikke længere support for spejlreflekskameraet EOS D30, som jo ganske vist er et “gammelt” kamera efter dagens standard, men det benyttes stadig af mange mennesker, og der er endnu flere som har en bunke RAW filer liggende fra dette kamera.

Nu er man jo ikke helt afhængig af producenterne eget software, idet der findes en stribe af alternative produkter, som endda ofte tilbyder bedre kvalitet, betjening og hastighed. Det kunne f.eks. være Adobe Camera RAW, Capture One og Pixmantec RAW Shooter essentials.

Problemet er ikke at de ikke kan læse og dekryptere RAW filerne, for det er da teknisk muligt. Problemet er at de ikke må.
Den skrappe copyrightlovgivning der findes i USA og som efter alt at dømme også snart er at finde i andre dele af verden, gør det til en forbrydelse at bryde krypteringer. Derfor tør Phase One og Adobe m.fl. formentlig ikke at bryde sikringen af RAW filerne. Det er ihvertfald ikke værd at risikere et sagsanlæg for dem.

Det betyder i praksis at vi ikke ved hvordan vi står med vores RAW filer om bare få år. Ejer kameraproducenterne i virkeligheden vores RAW filer?

Løsning

Det første skridt på vejen mod en løsning på problemerne er at få kameraproducenterne til at dokumentere alle dele af deres RAW formater, så andre producenter af software har en ærlig chance for at understøtte alle formaterne.
Det giver også mulighed for at konvertere fra et RAW format til et andet.

Netop ideen med at konvertere til et andet RAW format er ikke så dum. Adobe har for nyligt lanceret DNG formatet, som er et åbent RAW format, der er fleksibelt nok til at rumme alle de informationer der kan findes i ethvert andet RAW format. Med Adobe’s DNG converter kan man konvertere sine nuværende RAW filer til DNG formatet, og dermed vil ethvert stykke software der forstår DNG kunne læse filen korrekt.

Næste skridt på vejen er at få indbygget DNG formatet direkte i kameraerne, så vi ikke skal igennem konverteringsprocessen. Leica har allerede meldt sig på banen med DNG support indbygget i det kommende R8/R9 kamera.

Om Adobe DNG er det rigtige format at vælge skal vi ikke kunne sige, men ideen er rigtig. Nu skal vi bare have kamerafabrikanterne med på ideen.

Gør noget!

Hvordan kan vi gøre noget ved problemet? 
OpenRaw organisationen er dannet for at gøre opmærksom på problemet, og for at hjælpe med at få en god løsning på banen. Målet er at få komplet dokumentation på eksisterende formater, og at få et fælles format i fremtiden, som alle kameraproducenterne benytter (på samme måde som JPG er blevet en standard for færdige 8-bit billeder)

Digitalmagasinet og mange andre websites gør en indsats for at få folks øjne op for problemerne, og vi beder om din hjælp til at fuldføre missionen. Du kan hjælpe ved at skrive til kameraproducenterne og bede dem tage skridt til en løsning.

På denne side (http://www.openraw.org/actnow/) kan du finde adresserne på alle fabrikanterne, ligesom du også kan finde den originale tekst, af Michael Reichmann og Juergen Specht, der er benyttet som kilde til dele af denne artikel.

Læs flere artikler: